Kvalitātes vadības būtība ir spēja pastāvīgi uzlabot organizācijas procesus, padarot tos pēc iespējas efektīvākus (lētākus, ātrākus u.tml.) un novēršot kļūdu jeb neatbilstību rašanos.
Kvalitātes vadības pamatprincipus būtībā definējis W.E. Demings, kurš tiek uzskatīts par vienu no galvenajiem mūsdienu kvalitātes vadības pamatlicējiem. Pamatprincipi izriet no tā sauktā Deminga apļa – PLĀNO – DARI – PĀRBAUDI – RĪKOJIES. Nepārtrauktas pilnveidošanās princips ir pamatā jebkurai no pieejām kvalitātes vadībai organizācijā, neatkarīgi no tā, vai kvalitātes vadības sistēma tiek veidota atbilstoši ISO 9001 standartam vai pārvaldības sistēma balstās uz EFQM vai kādu no citiem izcilības modeļiem. Tādējādi var teikt, ka vispārīgie kvalitātes vadības principi ir:
ISO 9001 (ISO – International Organization for Standardization) ir starptautisks standarts, kas attiecas uz kvalitātes vadību. Tas ir piemērojams jebkurai organizācijai, jebkuram biznesa sektoram un darbībai. Tā pamatā ir 8 kvalitātes vadības principi (labas biznesa prakses pamatprincipi):
EFQM (European Foundation for Quality Management Excellence model) izcilības modelis ir pašvērtējuma veikšana uzņēmumā pēc deviņiem EFQM izcilības modeļa kritērijiem:
EFQM Izcilības modelis ļauj plašāk un dziļāk izvērtēt uzņēmuma darbību visos tā aspektos un noteiktu nepieciešamās pilnveidošanas darbības.
EFQM Izcilības modelis var tikt pielietots gan kā nākamais solis pēc ISO 9001 standarta ieviešanas, gan kā neatkarīgs instruments vadības sistēmas pilnveidošanai.